کد خبر: ۶۲۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
ایسنا/گیلان رای اولی‌هایی که در نخستین حماسه حضور خود پای صندوق رای می‌آیند، سهم تعیین‌کننده‌ای در خلق حماسه انتخابات دارند.

انتخابات یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رای به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند.

انتخابات در ایران بر پایه مردم‌سالاری دینی انجام می‌شود و ملت انقلابی همواره حضور در پای صندوق‌های رای را بر خود امری واجب دانسته و همان انداره که در پیروزی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی سهیم بودند خود را در ادامه راه انقلاب نیز دخیل دانسته و انتخاب افرادی که بتوانند سکان‌دار امور باشند، برایشان مهم است و اولین حضور در پای صندوق‌های رای در سال ۵۸ با حضور پرشور مردمی رقم خورد و امسال با برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۳۹ دوره انتخابات در کارنامه مشارکت ملت ایران به ثبت خواهد رسید.

۲۸ خردادماه امسال مردم ایران برای انتخاب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی به پای صندوق‌های رای خواهند رفت و قطعا با تاسی به آیه «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ...؛ و کسانی که [ندای] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا کرده‏ اند و کارشان در میانشان مشورت است» با مشورت و بررسی صلاحیت کاندیداهای معرفی شده این دوره، انتخاب اصلح را در کارنامه مشارکت خود ثبت خواهند کرد.

رای اولی‌ها؛ نسلی که آینده این کشور بر دوش آنان است از جمله اقشاری هستند که پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد و قطعا هر برگ رای آنها در پیشبرد نتیجه انتخابات اثرگذار است.

گیلان بالغ بر ۴۰ هزار رای اولی دارد

محمود قاسم نژاد، رئیس ستاد انتخابات گیلان، جمعیت رای اولی های استان گیلان را ۴۰ هزار و ۴۰۵ نفر دانست و افزود: از این تعداد نیز ۲۰ هزار و ۵۱۱ نفر پسر و ۱۹ هزار و ۸۹۴ نفر دختر هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه استان گیلان یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۳۴ نفر واجد شرایط رای دادن دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۹۳۳ هزار و ۳۲۲ نفر مرد و ۹۹۵ هزار و ۲۱۲ نفر زن هستند.

قاسم نژاد، با بیان اینکه ۳۰۹۴ شعبه اخذ رای در سراسر استان پیش‌بینی شده است، گفت: از این تعداد ۲۷۱۵ شعبه ثابت و مابقی سیار است.

به عنوان رای اولی غرور ملی دارم

زهرا بشیری که یکی از رای اولی‌های انزلی است، با اشاره به اینکه حس درونی اش برای اولین تجربه حضور در پای صندوق‌های رای به مثابه غرور ملی و شجاعت است، اظهار کرد: قطعا رای اولی‌ها به عنوان یک شهروند نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه باید رای اولی‌ها انتخاب اصلح را مد نظر داشته باشند، تصریح کرد: ممکن است با یک رای اشتباه فردی ناشایست اداره امور را در دست بگیرد و به‌ویژه رای اولی‌ها باید در انتخاب اصلح دقت نظر بیشتری داشته باشند.

بشیری درخصوص تبلیغات انتخاباتی نیز گفت: پخش مناظرات از طریق رسانه ملی خوب بود و آگاهی بینندگان را نسبت به توانمندی کاندیداها افزایش داد ولی مشکلی که در این تبلیغات و مناظرات حس می‌شد این بود که کاندیداها به جای اثبات حرف خود بیشتر درصدد بحث و جدل و دعوا بودند؛ در مجموع توانستم از این طریق شناخت خوبی نسبت به کاندیداها پیدا کنم.

این رای اولی با بیان انتظار خود از رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: انتظار دارم رئیس جمهور مشکلات جامعه به ویژه جوانان در زمینه مسکن و اشتغال را حل کرده و اقتصاد کشور را به سرمنزل مطلوبی برساند.

رئیس جمهور منتخب فرصت بروز توانمندی به رای اولی‌ها بدهد

امیرمهدی دورزن، یکی دیگز از رای اولی‌های استان گیلان، با بیان اینکه حس خوبی دارد از اینکه به عنوان یک رای اولی پای  صندوق رای حاضر می‌شود، اظهار کرد: حمایت از نظام وظیفه همه شهروندان است؛ به ویژه رای اولی‌ها در این زمینه بسیار اثرگذار هستند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا سهیم شدن در تعیین سرنوشت آینده کشور حس خوبی دارد، افزود: برای انتخاب کاندیدای مورد نظرم منابع را مطالعه می‌کردم و مناظرات را می‌دیدم تا کاندیدای اصلح را انتخاب کنم و انتظار دارم استفاده از ظرفیت جوانان در امور مختلف همچنین برنامه‌ریزی جامع برای کشور از اولویت‌های مهم رئیس جمهور منتخب باشد.

دورزن، با اشاره به اینکه جوانان هم سن و سال من درسشان تمام شده و باید سر کار بروند و با رسیدن به استقلال مالی بتوانند تشکیل زندگی بدهند، تصریح کرد: امیدوارم رئیس جمهور منتخب تولید و اشتغال کشور را برای همه اقشار به ویژه جوانان بهتر کند.

رای اولی‌ها پیش‌داوری نکنند

فاطمه شهربانویی، نوجوان انزلیچی نیز با اشاره به اینکه انتظار رای اولی ها این است که رئیس جمهور منتخب به آن چیزهایی که نوجوانان در این دوران و همچنین خانواده‌های آنها نیاز دارند اهمیت بدهد، اظهار کرد: قطعا همه انتظار داریم خواسته های معقول و منطقی شهروندان برآورده شود و انتظار می‌رود هر شخصی که رئیس جمهور می شود مدیریتی که هر منطقی آن را قبول دارد و می پسندد از خود نشان دهد و آنچه برازنده ریاست جمهوری است در توان و عملکرد فرد منتخب باشد.

وی با اشاره به حضور رای اولی‌ها در عرصه انتخابات، گفت: با توجه به تعداد قابل توجه رای اولی‌ها قطعا حضور در صحنه این قشر می‌تواند در خلق حماسه انتخابات و برگزیدن فرد اصلح اثرگذار باشد.

شهربانویی، درخصوص تبلیغات در سطح شهرستان عنوان کرد: حس می کنم با توجه به شرایط کنونی دوران کرونا تبلیغات پررنگ را شاهد نبودیم ولی صدا و سیما از طریق مناظرات و پخش برنامه‌های مرتبط با انتخابات این کمبود را جبران کرده و من خودم به شخصه توانستم شناخت خوبی از کاندیداها پیدا کنم.

این نوجوان تاکید کرد: با توجه به اینکه رای اولی‌ها تاکنون تجربه حضور در عرصه انتخابات نداشتند، هر حرفی را بدون دلیل و مدرک قبول نکنند و ذهن خود را از پیش‌داوری پاک کرده و نگاه صفر و یک نداشته باشند؛ همچنین مطالب مورد نظر خود را از منابع موثق مطالعه کرده و در این صورت است که با ذهن باز می توانند انتخاب درست داشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"